Navigeren zónder TomTom??

Navigeren doe je zónder TomTom!

Maar dat navigeren, dat kun je toch omzeilen door middel van een navigatiesysteem?

Regelmatig moeten we uitleggen dat een navigatiesysteem eigenlijk een sta-in-de-weg is voor de navigator. Hoe komt dat dan?

Onze uitzetter, Rutger Kwant, heeft het ons eens uitgelegd. Een navigatiesysteem is gebaseerd op de actuele omgeving, en geeft dus weer wat de rijder en navigator daadwerkelijk voor zich zien. Nu is een oldtimerrally een spelletje waarbij de werkelijkheid door de uitzetter niet kan worden veranderd, maar het kaartmateriaal wél.

En laat het kaartmaterieel nu het enige zijn waarmee de navigator geacht wordt de route te bepalen….

Ofwel: als je op een weg rijdt die er op de kaart niet is, hoor je er niet te zijn! Als er een “fietsje” in de kaart is gezet op de weg waarop je rijdt, wordt de weg geacht een fietspad te zijn. En heb je er dus niets te zoeken!

Een navigatiesysteem is dus iets waarmee je niets kunt beginnen.

De tips van de uitzetter voor de navigator:

Heb in ieder geval in de auto:

Loupe: The devil is in the detail…..

Markeerstift: In tegenstelling tot een pen of potlood geeft een aangebrachte Markeerlijn op de routekaart nog de mogelijkheid om “onder de streep” te kijken als je de route moet aanpassen, wat met enige regelmaat gebeuren gaat.

Liniaal: Zorg voor een liniaal in de auto. Ook dit jaar zal er een liniaaltje in de goodiebag aanwezig zijn, met daarop de juiste schaalverdelingen.  Het aflezen en doorgeven aan de bestuurder gaat daarmee sneller, en de foutkans neemt enorm af.

Verdeel de taken:

Als jullie als equipe voor het eerst meerijden in een rally, spreek dan af wie wat doet. Laat de chauffeur bijvoorbeeld opletten of er controlebordjes langs de route staan, en laat de navigator kaartlezen. Echt, het klinkt vanzelfsprekend, maar navigerende bestuurders komen we meer dan eens tegen……

Na het verstrekken van het kaartmateriaal is het wijs de eerste paar minuten de route te plotten, en de routelijn in te tekenen. Het geeft daarná meer rust in de auto, en maakt de equipe scherper. Bovendien geeft het missen van 1 controlebordje 30 strafpunten, en dat is net zoveel als een half uur later binnenkomen! Ofwel, haastige spoed is zelden goed.

Ook handig: lees het reglement goed door! Ruim voor de wedstrijddag zal het reglement op de site van de rally geplaatst worden, en zullen we jullie hierop attenderen. Uiteraard is een afschrift van het reglement onderdeel van het materiaal dat je op de dag zelf wordt uitgereikt.

En voor de fanatici:

Joan van der Lustgraaf, de uitzetter van de eerste 5 edities, geeft in eigen beheer een boek uit, speciaal bedoeld voor de navigatoren in de rallysport. Alle routesystemen, alle tips en trics komen voorbij in dit boekje. Het boek is verkrijgbaar bij diverse webshops:  Systemen en Systematiek van het sportieve Kaartlezen; Ben van Delden

Navigeren zónder TomTom?? 1