Organisatie 2016: Dáár doe je ‘t voor! 1

Het is voor velen vaak een vooroordeel, maar de geur van brandend rubber, de parfum van oliedampen en een goed gevormde pit crew zijn vaak de ingrediënten van een bijzonder evenement. Zet die op een laatste zaterdag in mei 2015 bij elkaar en succes is verzekerd. Het gaat niet zomaar om een tocht, nee, het gaat om een beleving. Een beleving met een doel. Een goed doel.

De vrijwilligers van de Miglia Daventria zijn er de afgelopen jaren in geslaagd om een evenement neer te zetten waar zowel jong als oud volledig tot zijn en of haar recht kan komen. Dan gaat het niet om de leeftijd van de deelnemers, nee die is niet belangrijk, nee de bouwjaren van de wagens. Hoe ouder hoe gekker wordt er wel eens gezegd, bij de Miglia Daventria geldt dat zeker. Het Volvo Rallyteam, dat deelneemt in een Orginal Swedish Volvo rally car, was het dit jaar voor de tweede keer. Als team kunnen we zeggen dat we gegrepen zijn door het virus van de historische rallysport. Normaal rijden wij op snelheid en de snelste tijd. Heden ten dage klokken we slechts een minuut of 4 tot 5 achter de bekende WRC auto’s binnen de nationale rallysport. Altijd denken we dan weer, de oudjes doen het nog verbluffend goed. Nu is snelheid binnen de Miglia Daventria wel het laatste waar men zich druk over hoeft te maken. Ook dit jaar komen de equipes in alle rust te samen in de parkeerkelder van het Deventer Ziekenhuis. De geur van desinfectie, jodium wordt gemengd met de geuren van eerder beschreven parfum. Maar ook heerlijke koffie, een traktatie doen het beste in de diverse teams weer boven komen. Er wordt druk bij elkaar gekeken in de auto’s, verhalen rollen door de parkeergarage en de ontvangsthal van het Deventer Ziekenhuis. Bij de uitreiking van het routeboek, worden de blikken gespannen, door loepen getuurd en vooral met diverse kleuren de routes en alternatieven bekeken. Tijd om het rallyschild te plaatsen. De mannen en vrouwen worden zenuwachtiger en ja dames van de goede orde, dan luisteren ze niet meer naar de aanwijzingen.

De start volgorde gaat vlotjes en dan op weg. Het dient gezegd te worden dat een aantal zaken altijd wel vast staan binnen de Miglia Daventria, de traditie van de rallykroket en de zoete traktatie in het tweede deel van de rit. Symbolisch noemen wij dit binnen het team, de wraak zal zoet zijn van de uitzetster. Laat de teams maar lekker smullen, maar zij smult van de grappen en grollen binnen de rit. Ook dit jaar was de Miglia Daventria een opeen stapeling van prachtige wegen, sluipwegen, onverharde wegen en vooral een prachtige omgeving. In dit scenario vergeet een ieder gewoon de befaamde letters op te schrijven. Het is genieten van zoveel moois. Halverwege de Miglia Daventria weer een locatie om van te watertanden. De bediening is ongekend vriendelijk en verstaat haar vak. Dit zijn de hongerige rallyrijders die uitkijken naar die ene traditie. De beide nestors bij de tijdwaarneming en de heerlijke kroket. Twee begrippen die vaststaan, nog voor vele jaren hopelijk. Diverse gesprekken gaan weer over de route, de misleidingen en de “juiste” route.

Na een stevige pauze, op weg naar het slot van de rit. Het is niet voor niets dat de Miglia Daventria haar plaats steeds meer gaat verwerven in een van de mooiste historische rally ritten binnen Nederland. Prachtige wegen, super omgeving en  weer de verraderlijke instinkers. Wij als team hadden een missie om te gaan voor de overwinning. Dus volg je eigen weg is het motto en vriendelijk lachen naar de anderen. En zo rijden we niets vermoedend naar het eindpunt van de Miglia Daventria. Als daar dan ook nog vrijwilligers staan uit de familie om steun te bieden bij al die enthousiaste coureurs en hun navigatoren is het wel heel speciaal. Dwars door de showroom van Pouw, niets is werkelijk te gek. Na een rijp beraad van de jury hebben wij ons doel gehaald. Maar de beker zegt niet zoveel. Het gebaar van de voorzitster die een geweldig bedrag overhandigd aan het goede doel betekent veel meer. Wij hebben met z’n allen een dag plezier, spanning en sensatie en zij hebben een extra bijdrage voor weer meer comfort in de zorg.

Een goed glas, een heerlijk bord met lekkernijen en een fantastische sfeer. Je kunt nog zoveel schrijven, over de organisatoren, vrijwilligers, de bedrijven die alles doen om er een succes van te maken, het helpt niet. Een beeld zegt meer dan duizend woorden is een bekend marketing gezegde. Dit kun je niet beschrijven dit moet je meemaken. De Miglia Daventria is een gevoel. Tot volgend jaar.

Volvo Rallyteam

Fred Roelfsema